Kapitlerne 21 til 30
21. KØNNENES POSITION I NORD OG SYD
Jo længere vi går mod syd, jo mere dominerer manden over kvinden. Specielt omtales forholdet mellem kønnene i Syditalien, dels tidligere, dels nu.
22. MORS DRENG
Rundt omkring møder man mange mænd der svarer til begrebet “Mors Dreng”. Nogle konkrete eksempler omtales. Desuden omtales komponisten Rued Langgaard, og drengen Daniel der er blevet opdraget af den amerikanske feminist Judith Arcana.
23. HANDLINGSLAMMELSEN
Beskrivelse af de problemer som en Mors Dreng kæmper med når han bliver voksen og skal finde en kæreste – træghed, handlingslammelse, og manglende sans for at tolke signaler.
24. HURTIG ELLER LANGSOM TILNÆRMELSE
I bogen “Den perfekte Date” læser man bl.a. om “tre-sekunders-reglen” – at når en mand får øje på en attraktiv kvinde, må han højst vente tre sekunder med at skabe kontakt til hende. Derved bliver kvinden imidlertid til et objekt man får øje på og gerne vil have, snarere end en person man lærer at kende. Der er således en modstrid mellem at kvinder reagerer positivt på at blive kontaktet inden for tre sekunder, og at de hævder at de ikke vil betragtes som objekter.
25. MALEREN DER ELSKEDE SIN MOR
Kapitlet handler om guldaldermaleren Johan Th. Lundbye, der var meget afhængig af sin mor og anskueliggør begrebet “Mors Dreng”. Han led af anfægtelser og selvbebrejdelser som gjorde det umuligt for ham at få de kvinder, han forelskede sig i.
26. DEN UNGE MEDHJÆLPER
Siden 1968 har mange af os mænd godtaget ideen om at kvinder har været ofre for undertrykkelse, og at vi derfor nu skal være omhyggelige med at behandle dem som ligeværdige. Denne opfattelse fik et knæk hos mig på grund af en bestemt episode, hvor jeg mente at have gjort alt hvad jeg kunne til fordel for en kvinde, men hvor hun alligevel endte med at anse sig selv som offer for mine overgreb. Det gik endeligt op for mig, at mange kvinder dyrker deres offer-rolle, uanset omstændighederne.
27. BEATRICES LOV
Dyreforsøg viser at hannen gennem leg skal lære at dominere hunnen; det kan hannen kun lære ved omgang med jævnaldrende, ikke fra sin mor. Vellykket parringsadfærd forekommer kun hvis hunnen har respekt eller frygt for hannen, og hannen dominerer. Dette kaldes “Beatrices lov”. Kapitlet undersøger om denne “lov” også gælder for mennesker; det gør den til en vis grad. Ægteskaber fungerer f.eks. dårligt hvis kvinden har tendens til at dominere over manden og ikke har respekt for ham. Der fødes flest børn i de samfund hvor mandens dominans i familien er mest udpræget.
28. EN KVINDE MED BEHOV FOR AT MÆRKE STÆRK MASKULINITET
Personligt oplevet eksempel, hvor kvinden først får lyst til at få børn når hun møder en maskulin, dominerende mand. Ment som illustration af Beatrices lov.
29. DISKUSSION AF BEATRICES LOV
Forskellen på om en mand er “dominant” eller “dominerende” – kun det første er attraktivt. Moderens negative indvirkning på sønnens selvværd og dermed hans evne til at indgå i et velfungerende parforhold. Nødvendigheden af at faderen spiller en større rolle i opdragelsen.
30. FORFØREREN OG DEN PÆNE FYR
Mænds angst for kvinder. Usikre mænd som appellerer til medynk opfattes af kvinder som aseksuelle væsener. Betydningen af at manden er erfaren og selvsikker. Forføreren vs. den usikre mand. Stævnemøder: På trods af al ligestilling er det fortsat manden der skal tage initiativet og styre forløbet.