Kapitlerne 61 til 70

61. FAMILIENS ATOMISERING

Fortolkning af udviklingen som en tendens imod stadig større atomisering. Efterhånden er det kun båndet mellem mor og barn, der ikke er brudt, men også det vil måske blive brudt i fremtiden. Slutstadiet bliver måske en slags Fagre nye Verden med børn på reagensglas.

62. KVINDERS OG MÆNDS ARBEJDE

Kvinders position m.h.t. uddannelse, karriere, byrderne i familien m.m. Hvorfor får kvinder i gennemsnit mindre i løn end mænd ? Er familien en hæmsko for karrieren ? Hvilket køn har størst fordel af ægteskabet ?

63. KVINDERS FORHOLD TIL SAMARBEJDE OG LEDELSE

Kvinders holdning til topposter og ansvar. En kvinde der bestemmer over andre og bærer et vigtigt ansvar, kan vanskeligt samtidig være populær blandt andre kvinder. Det betyder at for en kvinde betyder en toppost et tab af social status, mens en toppost for en mand betyder en gevinst. Kvinder har mere ud af gruppearbejde, end mænd har.

64. AMORS SELVMÅL

I vore dage risikerer man som mand at blive gjort ansvarlig for al den undertrykkelse og uretfærdighed, som kvinderne har været udsat for siden tidernes morgen. Hvis man holder så meget af kvinderne, at man lader sig gribe af medfølelse og stiller sig på kvindernes side i kampen mod de onde mænd, så gør man sig selv umulig som partner og dræber kærligheden.

65. ER KVINDERNE UNDERTRYKT ?

Hvis vi går til fjerne tider og lande, kan vi finde hårrejsende eksempler på kvindeundertrykkelse, men i vor tid i vor del af verden er undertrykkelsen ikke entydig. Formelt har kvinder på alle måder lige muligheder, og de forskelle der observeres, kan lige så godt eller bedre forklares af biologisk bestemte forskelle mellem kønnene. Der er ikke belæg for at mænd i det moderne samfund har holdt kvinder nede direkte eller indirekte. F.eks. har mænd ikke været langsommere til at acceptere ideen om ligestilling, end kvinder har. Det er stort set udelukkende mænd der har opfundet og markedsført de husholdningsmaskiner, som har frigjort kvinderne fra arbejdsbyrden i hjemmene, lige som mænd har opfundet p-pillen, der har frigjort kvinderne seksuelt.

66. EN KVINDE BLEV LESBISK

Oplevet eksempel: Lesbiske fisker i rørte vande hos utilfredse heteroseksuelle kvinder.

67. JORDSKÆLVET DER RAMTE FORHOLDET MELLEM KØNNENE

Den seksuelle revolution i 1968-70 kom pludseligt som et jordskælv der med et slag ændrede alt. De psykiske vilkår som mænd var underkastet, ændrede sig, mest til det værre. Den bløde mand var en fejltagelse og led skibbrud. Kvindebevægelsen blev blandt andet båret af seksuel frustration, og moderne kvinder blev efterhånden mere uhæmmede i deres trang til at finde ekstremt maskuline mænd. Andre nye tendenser var narcissisme og new-age åndelighed. Den unge generation af kvinder har overtaget mange af 68-generationens synspunkter, hvad der bl.a. viser sig i nyfeminismen.

68. ET EKSEMPEL PÅ MODERNE FEMINISME

Kapitlet behandler en nyfeministisk bog af Nina Björk: “Kvindelighedens Maskerade”. Bogen analyseres med de tre sandhedskriterier, den kontrollérbare, den personlige, og den kollektive sandhed. For dem alle tre gælder at Björk kan anvende dem til at underbygge sine synspunkter, men at hun også på nogle punkter skriver i modstrid med hver af de tre sandheder.

Rettelse til dette kapitel

69. KAMPEN MOD BIOLOGIEN

Mange moderne feminister accepterer intet mindre end at kvinder på ethvert punkt – jobsituation, interesser, familieliv etc. – har det præcis som mændene. Men hvis enhver forskel mellem kønnene skal udlignes, så gør man vold mod menneskers natur. Interesser og evner er under hormonernes indflydelse, og hvis man kræver ændringer her, så indebærer det at man vil ophæve hormonernes virkning. Derved bliver feminismen en kamp imod biologien. Det gælder også i andre henseender: Feminister bekæmper mandens form for seksualitet, de foragter moder-rollen og ser ofte børn som en hæmsko for karrieren. De vender sig altså helt igennem imod mennesket som et biologisk væsen.

70. HVAD TÆNKTE MÆNDENE I 1968 ?

I feministernes øjne er mænd fjender som skal overvindes og blødgøres. De ser den seksuelle revolution som en sejr over en fjende. Men faktisk løb kvinderne åbne døre ind. I 1968 var mange mænd positive over for ligestilling, fordi ligestilling er det retfærdigste. Hvad andre mænd tænkte i 1968, er svært at sige, men min personlige holdning baserede sig på at jeg ikke forstod hvad der gør mænd attraktive i kvinders øjne, og ikke forstod at den seksuelle revolution ville få mænd til at undertrykke sig selv og dermed afseksualisere dem.