Kapitlerne 31 til 40
31. SCENE PÅ ET DANSESTED
En mand der ikke kan tage initiativ, opfattes af kvinden som pervers.
32. EN FLIRT MELLEM VENNER
Omtale af Isabella Smiths roman; “En flirt mellem venner”, der anskueliggør mange aspekter af samspillet mellem kønnene i dagens Danmark.
33. FEMININITET, MASKULINITET, AGGRESSIVITET OG HORMONER
Arv og miljø i hormon-niveauer. Sammenhæng mellem kønshormoner og personens grad af femininitet/maskulinitet samt f.eks. aggressivitet, impulskontrol, og følelsesmæssig intelligens. Androgyni. Kvindelig aggressivitet handler om indirekte metoder og om håndhævelse af selvopfundne regler.
34. KOMMUNIKATION OG INTERESSE FOR MENNESKER
Medfødte forskelle i de to køns interesse for mennesker, evne til at kommunikere, sans for kropssprog og følelser. De to køns forskellige fysiologiske reaktioner på skænderier og tavshed. Kommunikation i ægteskabet.
35. SNAK OG SKÆNDERI
Emnet snak og skænderi på mere populært plan. Dette er et hovedpunkt i “Mænd er fra Mars, kvinder fra Venus”. Konens evige trang til at kritisere manden – hvorfor gør hun det ?
36. FELTAFHÆNGIGHED
Feltafhængighed er vistnok et medfødt karaktertræk, der har at gøre med hvordan højre hjernehalvdel fungerer. At være feltafhængig vil sige at man ikke kan vurdere noget uden at lade sig påvirke af omgivelserne. Dette gælder typisk m.h.t. fysiske forhold, men gælder også på det sociale område. Kvinder er oftere feltafhængige end mænd. Feltafhængighed har betydning for intelligens, sociale relationer m.m.
37. FORSKELLIG OPLEVELSE AF DET SOCIALE NETVÆRK
Feltafhængige personers oplevelse af at være et knudepunkt i et socialt netværk, snarere end selvstændige individer. Dette gælder især for kvinder. Det giver en diffus ansvarsfornemmelse, hvor andre har ansvaret for ens handlinger, og man selv har ansvaret for andres handlinger.
38. INTERESSE FOR LÆREREN ELLER FOR STOFFET
Personligt oplevet eksempel på at piger interesserer sig mere for læreren – dvs. en person – end for stoffet – dvs. noget fagligt.
39. HJERNE OG INTELLIGENS
Hjernecentres forskellige placering i de to hjernehalvdele hos de to køn, hos felt-afhængige og uafhængige, m.m. Konsekvenser for forskelle i intellektuelle og praktiske evner og interesser. Mænd er i gennemsnit kvinder overlegne når det gælder matematisk og rumlig intelligens, analytisk tilgang til problemløsning, abstrakt tænkning, og forståelse for mekanik. Kvinder er mindst lige så gode som mænd til hovedregning og er i gennemsnit mænd overlegne når det gælder sproglig intelligens, sans for at huske detaljer, og fingerfærdighed
40. HVAD BETYDER FORSKELLENE I DE TO KØNS EVNER ?
Der er kun tale om statistiske forskelle, med stort overlap. Det retfærdiggør ulige fordeling af de to køn i samfundets sektorer, men ikke forskelsbehandling af enkeltpersoner.